We hebben een take-awaybib

Nu de Coronamaatregelen ons sociale leven zeer drastisch hebben ingeperkt, is de bibliotheekcollectie belangrijker dan ooit. We stellen de collectie terug open voor onze lezers, maar nemen alle voorzorgsmaatregelen om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken. Hierdoor is de bibliotheekruimte niet langer toegankelijk voor het publiek, maar je kan een boekenpakket bestellen en komen afhalen.
Hoe materialen bestellen?
Belangrijk: de pakketjes zijn beperkt tot 5 items per lenerskaart.
Je kan in onze catalogus boeken, dvd´s tijdschriften opzoeken. Kijk steeds goed na of het item aanwezig is. Als je je keuze hebt gemaakt, kan je je bestellijst doorgeven via dit formulier.
Mensen die thuis geen computer ter beschikking hebben of hiermee niet zo vlot overweg kunnen, mogen ons bellen op 014/63 94 70, dit kan elke weekdag van 8u30 tot 12u. Wij maken dan in overleg een pakketje voor je klaar.
Reserveren van uitgeleende materialen
Als een item niet aanwezig is, kan je een reservatie maken via de catalogus, de kostprijs hiervoor is € 0,75 per item. Je wordt verwittigd als het item kan worden opgehaald. De wachttijd voor reservaties kan wel oplopen tot eind april omdat alle uitgeleende materialen collectief verlengd zijn. Hou hier zeker rekening mee.
Afhalen van je bestelling
Je kan je bestelling komen ophalen tijdens de gekende openingsuren. We vragen iedereen zich te houden aan de regels van social distancing en voldoende afstand te houden. Uiteraard vragen wij mensen die zich ziek voelen om niet te komen. Je kan ons dan een berichtje sturen, dan leggen wij je pakketje even voor je aan de kant.
Inleveren van materialen
Je kan geleende items inleveren aan de doorgeefbalie op het moment dat je een pakketje komt afhalen. Ook de inleverbus kan je blijven gebruiken.
Tenzij je nieuwe items wilt ontlenen, is het voorlopig niet nodig dat je geleende materialen inlevert, dit om onnodige verplaatsingen te voorkomen. De inleverdatum van alle uitgeleende items is verzet naar 30 mei.
Wat als je uitleentermijn is verlopen?
We beheren de inleverdata voor alle uitleningen en voor alle leners tijdens de crisisperiode automatisch. Momenteel is de vroegste inleverdata voor alle uitleningen op 30/5 gezet.
Ben je nog geen lid?
Iedereen kan lid worden. Zelfs al woon je niet in onze gemeente of ben je al lid in een andere bib. Om materialen te kunnen bestellen, moet je je vooraf laten inschrijven. Mail ons een kopie (voor- en achterkant) van je identiteitskaart en je adres- en contactgegevens. Sta je in het onderwijs, geef dit dan ook even door. Lidmaatschap is volledig gratis voor kinderen tot 18 jaar, volwassenen betalen 2,50 euro per jaar.
Wij vragen wel aan nieuwe leden om hun gevraagde materialen persoonlijk te komen ophalen.
Praktische richtlijnen
Wij doen ons best om de toegang zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zonder de veiligheid van onze medewerkers en leners in gevaar te brengen. Hiervoor is ook jou medewerking nodig:
- er kunnen geen betalingen worden verricht. Ons systeem houdt eventuele kosten bij voor later, lidgeld, reservatiegeld…;
- we vragen om 1,5 meter ruimte te laten tussen jezelf en andere personen;
- er wordt slechts 1 lezer tegelijk toegelaten in de bib. Is er iemand voor je, dan kan je even wachten in de hal. Uiteraard ook daar afstand houden van elkaar;
- volg de instructies van onze medewerkers op. Wij hebben het beste met iedereen voor en willen ervoor zorgen dat alles vlot, maar veilig verloopt.
Meer informatie?
Heb je nog vragen over onze werking, aarzel dan niet om contact op te nemen via bibliotheek@merksplas.be of tel 014/63 94 70.